Sunday, February 15, 2009

Coretan Kenangan ~ Cebu, Phillipines


Pada 8 hingga 13 Februari 2009, aku telah diberi peluang untuk menghadiri seminar bersama 4 lagi rakan dari Kementerian yang sama di Pulau Cebu, Filipina. Seminar tersebut diadakan di Hilton Cebu Resort & Spa atas tajaan sepenuhnya oleh World Bank. Untuk sampai ke resort tersebut cuma mengambil masa 15 minit dari Cebu Airport....dikiri dan kanan sepanjang jalan terdapat perkampungan setinggan dan squatters yang padat dengan penduduk....rumah2 kecil tersebut dikelilingi oleh zink2 dan papan2 agar tidak mencacatkan pemandangan......ada kedai runcit dan gerai2 menjual makanan dan buah2an....walaupun penempatan tersebut nampak usang dan padat, terdapat tanah/ruang kosong untuk budak2 dan anak2 muda berkumpul di waktu petang untuk aktiviti riadah ...

Selama berada di sini....cabaran paling utama tentula untuk mendapatkan makanan halal....pihak hotel sediakan makanan untuk vegetarian tetapi makanan yang dihidangkan tak menarik lansung, pasta dan tauhu yang dimasak dengan tomato ketchup.... tasteless....terpaksa la makan salad ataupun dessert...kalau tak kelaparan......Malam kedua berada di sana, kami telah diraikan dengan jamuan makan malam di Lahug. Ada persembahan tarian etnik, tradisional + yang ada pengaruh Amerika....kostume, props, lenggok tarian memang menarik dan mempesonakan...Makanan pulak memang banyak....tetapi selera makan mati...... apa taknya terselit di celah2 meja makanan ....daging babi grill siap ada kepalanya terdongak lagi.....bau dalam dewan sungguh memeningkan....ditambah pula dengan rakan sebelah ku dari negera Vietnam duk makan benda alah tu....Aku tengok peserta Indonesia makan dengan berseleranya....mereka tak kisah sangat bab ayam disembelih atau tidak....alasannya darurat.....balik ke resort aku rasa kelaparan yang amat sangat....Esok pagi sewaktu menikmati breakfast, aku dan rakan2 bercerita tentang dinner tu....huhuhu rupa-rupanya rakan2 ku yang lain pun hilang selera dan turut kelaparan malam tu ...;).


Malam keempat kami telah diraikan oleh pihak World Bank dengan special dinner berhampiran pantai....ada persembahan.... tarian2 etnik dan tradisional lagi... ada persamaan dengan tarian etnik di Sabah dan Sarawak dan tarian Melayu especially tarian dari kepulauan Mindanao....biasa at the end penari2 pasti akan mengajak tetamu menari bersama....hmmm aku mendapat jemputan dari seorang penari perempuan untuk menari tarian buluh...aku tolakla...walau pun rakan2 desak ikut menari....huuuh yang tu aku suspen sikit ...tersempit kaki nanti....anyway, bila ada lagi yang datang mengajak...this time tak leh mengelak....aku pergi gak...tunjuk sporting...hmmm menari langkah2 buluh yang disilangkan di kaki dan di atas kepala....waa seronokla....bila selesai ramai orang duk snap gambar... kerlipan lampu kamera tu buat cam rasa celebrity pula....perasan kejap jer hehehehe

Ohh yang paling aku tak boleh lupa... kemana2 aku pergi pasti ada jer orang menegur dan bercakap dalam bahasa Tagalog kat aku... ramai kata kata muka aku sebiji Filipino (yang lawa la..hehehe), actually aku dah biasa orang kata aku cam Thailand, Indonesia, Sabahan, Sarawakian.... malahan Brunei........hmmm agaknya sebab berkulit putih dan body lak small frame kut....huuh tak kisah la...kalau aku kelihatan seperti one of them....ada juga kelebihannya sebab kalau aku pergi ke tempat2 tersebut takde la orang akan stare semacam kat aku.........


Setiap hari seminar bermula pukul 9.00 pagi hingga 5.30 petang, jika tiada aktiviti disediakan oleh pihak penganjur, kami akan menaiki van resort ke SM shopping Mall, lebih kurang 40 minit perjalanan....a big shopping complex with a tight security....untuk memasuki bangunan kena lalu scanner seperti di airport, beg tangan perlu dibuka dan alat pengesan dimasukkan ke dalam beg....lepas shopping kami mengambil teksi untuk balik....teksi disini dipandu dengan begitu laju sekali....pemandu teksi asyik tekan brek dan bunyikan hon ajer....selamba ajer dia mencelah2 antara bas dan kenderaan lain...sedangkan kami yang berada di dalam teksi kecut perut......he really gave us a terror ride. Jalan di sini lurus, panjang dan sempit, tak banyak alternative routes.......masing2 mencari ruang untuk kenderaan masing2...kenderaan yang paling banyak dah tentu 'jeepney.....

Pada hari ketiga kami seperti langkah kanan kerana mendapat pemandu teksi yang baik bernama Ricky...Dia bersedia untuk menghantar kami ke shopping mall.... mengambil dan membawa kami ke tempat makanan laut....it so happen restoran makanan laut tersebut diusahakan oleh isteri dan keluarganya....kami makan butter scallop, ikan merah besar masak sup dan grill, sayur campur, udang masak sos tiram dan air pepsi...harganya lebih kurang 1,600 peso saja untuk 3 orang ladies.....malam terakhir berada di Cebu, kami pergi lagi ke restoran tersebut kena bayaran 3,700 ++ peso .....menurut Ricky tempat tu ditutup kepada awam pada pukul 10.00 pm kerana keadaan tidak selamat.....iyela tidak sukar memahaminya....penduduknya padat tetapi kerja tidak mencukupi....terdapat perbezaan dan jurang yang nyata antara orang miskin dan kaya di pulau ini.....hujan emas di negeri orang, lebih baik di negeri sendiri walau macam mana pun....

No comments:

Post a Comment