Wednesday, December 3, 2008

Refleksi Kursus Team Building...

Pada 1-3 Disember 2008, aku berada di Selesa Beach Resort, PD untuk mengikuti kursus Team Building anjuran ofis.....kursus ini menyediakan peserta dengan aktiviti berkumpulan dan pertandingan yang sihat....pada keseluruhannya kursus tersebut menyeronokkan walaupun akviti yang disusun dilakukan di dalam dewan besar........syok menari ponco2... bab menari2 memang ler one of my favourite......lagipun bukan susah.....goyang ajer kaki n badan ikut retak music....walaupun silap steps terkadang tu....sayangnya takde gambar kursus yang boleh diuploadkan kat sini...nanti ler aku tanya technician.... depa ada snap banyak gambar....kalau2 ada gambar aku yang comel sikit :p bolehla aku uploadkan ....hmm malam tu aku duet lagu Karoake 'Aci-Aci Buka Pintu' bagi persembahan kumpulan........harap2 ada la gambar masa duk nyanyi....komen member yang dengar aku nyanyi....suara sedap gak....tapi lari tempo....wah not bad gak komen ni....lari tempo memang patut aku mana penah nyanyi2 depan orang ni, tak reti adjust suara ikut muzik ni....ladies dalam kumpulan aku masing2 nak berlakon jadi hantu....jadi terpaksa la aku volunteer...takper la janji sporting untuk kumpulan kan...anyway, for the time being....aku letak gambar hero dan heroin drama korea 'Green Rose' dulu....

Kursus sebegini memang baik diadakan at least setahun sekali kerana dapat meredakan ketegangan bekerja sepanjang tahun....di samping dapat merapatkan kembali silaturrahim dan berkenal2an dengan rakan-rakan baru yang join organisasi ini........Menghadiri kursus sebegitu membolehkan aku untuk membuat refleksi terhadap diri sendiri dengan rakan sekerja dan terhadap organisasi.....Teringat dulu sewaktu ingin memohon jawatan di sini, aku pernah bertanyakan rakan yang telah terdahulu bekerja dipejabat....bagaimana agaknya suasana kerja? Ingat lagi jawapan rakan ku itu....'di pejabat banyak back stabbing dan ada mikropolitinya tersendiri....' waktu tu aku tidak faham apa maksudnya....Tempoh 10 tahun berada di sini, aku lebih memahami dan hakikat yang dinyatakan itu..., memang di pejabat ada konfliks, cabaran, mikropolitik, iklimnya tersendiri.....an organisation is made up of different kind of individuals....an individual has many kinds of moods and characters....Sometimes differences in opinions, etc do lead to tensions and conflicts......Resolving conflict and tension is the managerial skill one needs to possess in order to become a good leader .... :D, Hopefully kursus ini memberi kesedaran bahawa toleransi, budi bicara, keterbukaan dan sikap positif yang lain akan mewujudkan suasana kerja yang sihat ......

2 comments:

  1. Tak sangka awak berbakat besar dalam nyanyian, kalau tahu awal, saya akan duduk paling dekat dengan pentas....

    ReplyDelete
  2. :) nyanyi cam dalam bilik air tu boleh ler....

    ReplyDelete