Sunday, August 16, 2009

Nasi Ayam Penyek Kuching...


Last week dari 11 hingga 14 Ogos 2009, berada di Kuching untuk menghadiri satu mesyuarat di Hotel Harbour View. Selalunya kalau ke Kuching, aku sibuk shopping aksesori wanita…aku tak kisah sangat nak tengok2 tempat atau nak cuba2 local food… kali ni berbeza pulak….. aku dapat makan nasi ayam penyek… mengikut kata pegawai yang mengiringi kami nasi ayam tu berasal dari Indonesia…..ayam goreng + sambal, kobis mentah dan pucuk ubi kayu rebus…. Sebagai side dish kami dihidangkan dengan tempe goreng + sambal….. tempe tu bewarna coklat kehitaman…. Mungkin telah digaul dengan kicap terdahulu sebelum digoreng……Hidangan simple saja tapi bila dah makan terasa lazat dan memang menyelerakan… mungkin sebab sambalnya ataupun sebab bahan yang digunakan untuk perapan ayam tersebut sebelum ianya di goreng….dan mungkin juga sebab nasi penyek dan tempe tersebut dihidang atas pinggan yang diperbuat daripada kayu…..aku uploadkan gambarnya disini…

Selain tu, aku sempat juga pergi ke Pasar Satok beli ikan terubuk masin sebagai pembuka selera di bulan puasa nanti… then pergi juga kat kedai kek lapis Dayang Salhah di Kampung Gersik….bermacam2 jenis kek lapis home made….pengunjung boleh merasa sample kek2 lapis yang telah dipotong2 kecil sambil duduk2 di atas sofa yang disediakan…..rasa kek lapis di situ berlainan daripada yang dijual di kaki2 lima kedai di bandar Kuching maupun yang dihidangkan oleh hotel tempat aku menginap…. teruja juga dan aku beli 2 jenis kek lapis……hmmm pergi jalan2 waktu outstation ni memang tak puas, maklum masa amat terhad…. mee kolok lum sempat rasa....Next year aku rasa nak bercuti kat sini… nak pergi shopping kat Sariken, tengok Rainforest Music Festival dan naik boat across the river.....

2 comments:

  1. Salam...

    Selamat Berpuasa kak lia...eh nie ke yg org asik ckp nasi ayam penyek...tak penyek pun ayam er kak lia...sedap ke....

    anyway, ur cats so cute....

    Shahila

    ReplyDelete
  2. salam kembali Shahila...

    minta maaf yer now baru jawab ur comment tu...baru sign in semula kat my blog ni... bulan puasa tak jenguk n tak buat posting lansung...tu la saya pun ingat ayam tu akan nampak cam kena penyek la... tapi tak pun...hmmm rasanya memang sedap... kalau pergi ke Kuching, cuba la...

    thanks for ur compliment tentang kucing2 saya tu... :)

    ReplyDelete