Tuesday, August 4, 2009

Satu Hari Yang Penuh Peristiwa.....

Lewat petang pada 28 Ogos 2009, sebelum balik aku nampak ada memo baru di atas meja…rupanya arahan untuk bertugas luar di Kuala Krau, Temerloh dari 29 – 31 Julai 2009…. waa short notice ni…. aku baca sepintas lalu lampiran aturcara.... ada majlis/aktiviti formal dan ada yang tidak formal..... Aku bukan reti nak drive ke situ berseorangan… nasib baik bila aku telefon rakan setugas dari Bahagian lain…. Dia kata aku boleh tumpang pergi dengan dia, janji pukul 10.00 pagi … Aku bangun seawal 5.00 pagi untuk kemas beg dan bersiap2….nak sediakan frieskies dan air minuman secukupnya untuk kucing2ku….

Tiba-tiba jer hujan turun dengan lebatnya waktu aku sedang sibuk2 mengemas…. Lega by 7.15 am…hujan dah berhenti . Aku memandu quite berhati2 sebab maklum jalan licin… semasa aku mengambil selekoh berhampiran ofis… tiba2 bas Nadi Putra berwarna merah di depanku membelok ke kiri…. badan bas tu menyilang …. Aku tekan brek sebelum kereta melanggar badan bas tu…tetapi kereta aku pulak terpusing dan naik ke bahu jalan….memang tak boleh buat apa2…aku dah suspen takut kereta terbalik….aku tekan brek dan kereta berhenti… nasib takde apa2…. Aku jeling pada bas tu… aku tengok bas tu turunkan seorang penumpang lelaki di tepi jalan……..ada kereta Wira putih duk tunggu bas tu beredar….aku bengang betul…suka2 saja bas ni nak membelok dan turunkan penumpang walaupun di depan selekoh, lepas tu pergi macam tu jer………. Aku tak sempat nak ambil nombor pendaftarannya……Aku call rakan ofis dan beritahu yang aku kemalangan .... minta dia datang segera… Aku cuba nak drive kereta ke jalan semula… tapi sebab bahu jalan tu tinggi… aku tak berani, tunggu jer sampai rakan ofis datang…..
Then mentorku pandu kereta terus ke ofis…. beria2 dia sabarkan aku….dia kata syukur aku selamat dan tak cedera…. gangguan emosi jer....minta aku beristifar banyak2… … dia cakap apa pun tak masuk dalam kepala aku … aku betul2 sakit hati dan geram sebab tak dapat nombor plet bas tu…. Kalau tidak boleh telefon hotlinenya dan buat complain…..issshhhh2

Lepas makan dan minum aku jadi cool sikit....Then pukul 11.00 pagi, rakan aku tiba dengan kereta ofis… dia bawa bersama seorang pembantu. On the way, singgah sebentar untuk lunch di sebuah restoran di Taman Melati baru.... Kami tiba di Kuala Krau pukul 2.40++ pm… pekannya kecil sahaja tetapi tak sangka jauh kedalam di kiri kanan jalan terdapat banyak penempatan dan kampung2…..aktiviti lewat petang yang telah diatur oleh penganjur ialah lawatan ke Pusat Pengembangan Akuakultur, Perlok, Jerantut… tempat semaian benih ikan…. seronok juga tengok anak2 ikan ni….(huhu aku uploadkan gambar salah satu ikan kat situ….comel tak ikan Tapah tu???)...Sebelum waktu magrib, kami dijamu dengan durian kampung, rambutan kuning dan merah…..di samping tu, ada pertunjukkan kebudayaan yang menarik oleh masyarakat Orang Asli……

2 comments:

  1. Tu ikan Tapah, ikan tu le yang sesetengah orang perak tak leh makan.

    ReplyDelete
  2. ohhh really...?? huhu sy tanya kat the guy yang sama2 duk snap gambar ikan tu...dia kata ikan patin hitam ... :) thanks anyway.. sy buat pembetulan nanti!!!!

    ReplyDelete