Sunday, August 2, 2009

Nursing Kucing....

Oren dan Comel bukan makin sihat selepas balik dari klinik, tetapi makin demam dan bersin saja... sampaikan Blackie dan Jericho turut terkena jangkitan...... dari kucing yang sihat dan aktif, Blackie tiba2 jer kena demam teruk... siap kena sakit mata lagi....bibir dia siap jadi hitam kebiru-biruan.... Aku terpaksa minta kebenaran untuk balik ke rumah dari bos kejap.... aku rasa tak sedap hati... takut2 bila sampai kat rumah kucing aku dah kaku dan kejang.... kebetulan pagi tu aku dapat tahu dari sumber internet kalau kucing kena selsema teruk... sebenarnya 80% nyawanya dalam bahaya.... ada tip kalau lidah kucing dah hitam... untuk elakkan jadi tambah teruk... titiskan dengan air kelapa.... Aku singgah kat kedai mamak dan beli sebiji kelapa.... minta pekerja kedai mamak masukkan air tu dalam plastik...Sampai kat rumah aku masukkan air kelapa dalam mangkuk plastik, lepas tu aku baca la fatihah, ayat Qursi dan Bismillah Enam pada air kelapa tu ....pastu aku tangkap Blackie .... aku ngagakan mulut dia dan titiskan air kelapa....meronta2 tak mau telan air kelapa tu... aku terpaksa berleter.... 'Kie, nak baik ke tak mau' #@??!....hehehe aku assume kucing tu faham la.... lepas tu aku paksa gak kucing2 lain tu telan titisan air kelapa tu....lepas tu aku balik semula ke ofis.... nasib la rumah dekat jer dengan ofis....

Bila balik dari keje petang tu... aku lega tengok keadaan Blackie bertambah baik... lidah dia takla hitam lagi dan dah boleh minum air.... All in all, ada la seminggu lebih aku jaga n nursing kucing2 ku yang sakit..... Ni kira pengalaman pertama kali la...... kucing2 aku yang aku pernah bela sebelum ni , tak pernah pula kena demam teruk dan berhari2.....kalau dah bela kucing kena la jadi responsible owner kan??? lagipun kucing merupakan haiwan kesayangan Nabi SAW... ;P

No comments:

Post a Comment