Wednesday, January 7, 2009

Puasa Sempena 10 Muharram

Semalam aku puasa sempena 10 Muharram atau Hari Asyura.... seumur hidup belum pernah pun aku lakukan puasa sempena Muharram ni.....Nasib baik officemate Zila ajak aku puasa tu..... Dia edarkan senarai 14 perkara sunat dilakukan pada hari tersebut.... antaranya puasa dan fadilatnya adalah 'diberi pahala seribu kali Haji, seribu kali umrah dan seribu kali syahid dan diharamkannya daripada neraka.....'. Tentu saja aku sanggup berpuasa demi mengenangkan fadilatnya...iyela sementara dikurniakan tubuh badan yang sihat....Aku tak nak berbuka sorang2, aku ajak Zila berbuka sama2....Zila cadangkan berbuka kat Restoran Seri Kembangan Paradise kat Lestari Perdana lepas Magrib ...actually restoran ni bersebalahan dengan car wash centre yang kerap aku kunjungi....Adala a few times aku gi makan2 dengan member2 ofis kat situ....especially dengan Sha masa butik jahitannya beroperasi di situ dulu....

Sementara nak tunggu waktu makan2, aku balik ke rumah dulu....masa sampai kat depan gate...tengok Acu duk atas bumbung rumah....pastu dia jalan kat bumbung rumah jiran.... Aku call dia buat dek jer....hi kucingku ini....dia memang ada tabiat pelik.....suka duduk atas bumbung rumah.... tak lama lepas masuk rumah Acu pun balik....ngiau2, dia expect aku bagi makan.... nasib ler ada satu tin ikan sardin.....waa penuh perasaan Acu makan.... aku siap berleter lagi...'tu la siapa suruh tak balik, kan lapar semacam'.... then dengar suara kucing mengiau, aku ingatkan Jericho....rupa2nya kucing betina belang2 oren....tu la kucing betina yang selalu Jericho dating.... tetapi takde la pulak Jericho dengan dia....

Bila aku naik ke tingkat atas...Acu pun sibuk2 nak masuk bilik... terpaksala layan dia kejap, aku duduk bersila dia naik atas riba.....kasi can dia manja2 tapi aku berleter gak ....'ngapa la Acu comot ni, macam tak bertuan.....' dia tengok jer muka aku....faham kut....masa nak sembahyang Asar aku terpaksa keluarkan dia dari bilik.... takut dia ganggu konsentrasi aku bersembahyang.....Lepas sembahyang Magrib aku bergegas ke restoran....Zila tiba 5 minit lagi pukul 8.00 malam... kita orang order nasi, sup tulang, sotong masak merah, telur dadar dan kailan ikan masin...minuman lak carrot juice dan air lai chi kang.....makan2 sambil bersembang santai memang sedap....hehehe. Bila balik rumah lepas tu....aku rasa mengantuk yang amat sangat....aku tidur awal....aku terjaga pukul 5.29 pagi....tupun sebab terkejut dari mimpi....aku mimpi touring alone kat China...and then aku tertinggal dompet duit kat kedai makan...bila aku patah balik....dompet ada tapi isi kandungannya dah tak ada....bila tanya kat one lady dia kata ada seorang lelaki pendek yang mengaku suami aku ambil kad2 dan duit tu....huhu Nauzubillah Min Malik....harapnya mimpi tu cuma mainan tidur jer dan tak berlaku betul2.....

No comments:

Post a Comment